For bedrifter er det avgjørende å nå riktig publikum med rett budskap. Kontekstuell markedsføring forbedrer relevansen og effekten av annonser. Amedia gir bedrifter i alle størrelser muligheten til å utnytte denne strategien lokalt.
Kontekstuell markedsføring betyr å plassere annonser som er tilpasset området hvor annonsene er synlig. Det kan for eksempel være å ønske det lokale fotballaget lykke til med seriestart i en artikkel som omhandler fotballaget i lokalavisa, eller å annonsere for mobildatabruk i utlandet på en skjerm på en flyplass. De som ser annonsen din, er allerede påvirket av hva de leser eller hvor de er, og dette vil påvirke hvordan de oppfatter annonsen fra din bedrift.
Når bruk av tredjepartscookies fases ut i flere nettlesere, gir kontekstuell annonsering bedrifter en mulighet til å opptre relevant ved å fokusere på innholdet og omgivelsene der annonsen plasseres, i stedet for å bruke målgruppesegmentering. Dette er særlig viktig ved digital annonsering hvor personvern blir stadig mer sentralt og segmentering blir vanskeligere i flere kanaler.
Annonsering i lokalaviser gir bedrifter flere fordeler. For det første øker relevansen og effektiviteten når annonser fra lokale bedrifter plasseres i en kontekst som er relevant for leseren. Lokalaviser har gitte geografiske nedslagsfelt og leserne deler ofte mye av de samme interessene. Derfor gir annonsering i lokalaviser en naturlig segmentering på geografi, demografi og interesser.
Kontekstuelle annonser er positivt for både avsender, mottaker og mediet fordi det gir større relevans for alle parter. Det er verdt å vite at troverdigheten til lokalaviser er høyere enn andre medier. Dette smitter også over på bedriftene som annonserer der.
Et godt eksempel på kontekstuell markedsføring er når lokale bedrifter viser sin støtte til et lokalt idrettslag i lokalavisen. Ved å plassere annonser i lokalavisen som dekker lagets kamper og annet innhold, vil bedriften vise sitt lokale samfunnsengasjement for lokalavisens lesere. I lokalavisen treffer bedriftene en målgruppe som er engasjert i det lokale idrettslaget, og dette styrker bedriftens merkevare og bygger positive assosiasjoner med lokalsamfunnet. Dette har både store og små annonsører hatt god effekt av i Amedias lokalaviser.
Amedia Annonse tilbyr annonseløsninger for bedrifter i alle størrelse, med fokus på å tilby verdiskapende produkter for våre annonsørerer i våre lokalaviser. Med et bredt spekter av publikasjoner over hele landet, gir Amedia bedrifter muligheten til å nå sine målgrupper der de bor og jobber. Ved å integrere kontekstuell annonsering som en del av din markedsføring, kan bedriften maksimere avkastningen på sine investeringer i markedsføring.