Fagstoff | Amedia Annonse

Kontekstuell annonsering gjort enkelt | Amedia Annonse

Skrevet av Jon-Andre Sæther | 01. desember 2025

Innen markedsføring er det avgjørende å nå riktig publikum med rett budskap. Kontekstuell annonsering plasserer annonser der innholdet samsvarer med temaet i artikkelen. Vi i Amedia bruker KI-teknologi og vårt omfattende redaksjonelle innhold for å tilby målrettet reklame som gjør at du når ut til riktig publikum.

Dette er kontekstuell annonsering

Kontekstuell annonsering er å plassere annonser i en redaksjonell kontekst der budskap i annonse og tema i artikkelen er i samsvar. Det kan for eksempel være å ønske det lokale fotballaget lykke til med seriestart i en artikkel som omhandler fotballaget i lokalavisa, eller å annonsere for mobildatabruk i utlandet på en skjerm på en flyplass.

Kontekstuell annonsering fungerer selv med strengere personvern

Med strengere personvern på nett, gir kontekstuell annonsering bedrifter en mulighet til å annonsere målrettet innenfor regelverket. Dette er særlig viktig ved digital annonsering hvor personvern blir stadig mer sentralt og segmentering blir vanskeligere i flere kanaler.

Kontekstuell annonsering gjør at du målretter mot innholdet, ikke mot enkeltpersoner.

Fordelene av kontekstuell annonsering i norske aviser

Annonsering i norske medier gir bedrifter flere fordeler. Relevansen og effektiviteten øker når annonser fra kjente bedrifter plasseres i en kontekst som er relevant for leseren.

Lokalaviser har gitte geografiske nedslagsfelt og leserne har til felles at de bor i samme område. Derfor gir annonsering i lokalaviser en naturlig målretting på geografi og demografi.

Kontekstuelle annonser er positivt for både avsender, mottaker og mediet fordi det gir større relevans for alle parter.

Kontekstuell annonsering i Amedia-universet

Hver dag skrives det i snitt 1 059 artikler hos Amedia. Ved å kombinere det store produksjonsvolumet i Amedia med KI har vi satset på å utvikle produkter som tilgjengeliggjør kontekstuell annonsering i hele økosystemet vårt.

Det betyr at alle artikler som publiseres både foran og bak betalingsmur utgjør et kontekstuelt miljø som er bredt og som favner både lokalt og nasjonalt. Et dedikert KI-team er med på laget og sikrer en fremtidsrettet løsning som tar hensyn til redaksjonelle elementer, som for eksempel semantikk.

Dette vil være et veldig attraktivt supplement til de eksisterende mulighetene for segmentert markedsføring i Amedia, og vil bidra til å drive rekkevidde i ønsket målgruppe enda høyere.