Fagstoff | Amedia Annonse

Lokalaviser beholder sin relevans i mediemarkedet | Amedia Annonse

Skrevet av Ørjan Norbom | 27. november 2025

I AMedieundersøkelsene i 2024 svarer personer i Norge at lokalaviser fortsatt anses som "viktigst for seg" 



Her ser vi utover nyhetskonsum, og spør om hvilke mediekanaler folk anser som viktigst for seg i sitt daglige liv. Sosiale medier står i en særposisjon blant de yngste etterfulgt av lokale og nasjonale nettaviser. Men totalt knytter nordmenn fortsatt sterke følelser til sine lokale nett- og papiraviser, som er hovedårsaken til at det anses som den viktigste mediekanalen for seg og sitt daglige liv.

Hva kan forklare viktighet?

Dette er komplekst, men i studien ser vi at følelser som grad av relevans, personlig nærhet, grad av tillit og at mediet evner å skape engasjement, er viktige faktorer for at mediet anses som viktig for seg. Denne følelsen har en medvirkende effekt på bruk, men er ikke altbetydende. Dette og mye mer går vi dypere inn på i aMedieundersøkelsen 2024. Ta gjerne kontakt med orjan.norbom@amedia.no om den ønskes presentert.

Komplementære roller i medielandskapet

Selv om NRK og andre riksmedier har en bred appell, fyller lokalaviser en mer unik nisje ved å fokusere på det som skjer i nærmiljøet. Dette komplementære forholdet mellom nasjonale og lokale medier styrker det totale nyhetstilbudet i Norge. I en tid med rask medieutvikling og endrede forbruksmønstre, viser våre funn at lokalaviser fortsatt har en viktig plass i nordmenns mediebruk og daglige liv.