Her ser du hvordan annonsen så ut i avisen Nordlys

    DSB nådde ut til 64% av Norges befolkning med Amedia Total

    Publisert: 19. mars 2025

    DSB (Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap) gjennomførte høsten 2024 en kampanje for å øke bevisstheten og beredskapen til den norske befolkningen. Kjernen i kampanjen var en brosjyre med oppdaterte beredskapsråd, som skulle sendes ut til husstander over hele landet. Målet til DSB var at folk skulle vite at brosjyren var på vei og at mottakerne skulle ta vare på brosjyren og lese den.

    DSB tok kontakt med Amedia Annonse, og sammen utarbeidet vi en kampanje hvor målet var å nå så bredt som mulig i befolkningen med budskapet om å bevare brosjyren de har mottatt i posten.

    Amedia Total Dekning gjorde at 2,8 millioner så kampanjen fra Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap

    For at DSB skulle få bredest mulig dekning i befolkningen valgte vi å benytte oss av Amedia Total Dekning, annonseproduktet som gir oss muligheten til å dra nytte av Amedias fulle styrke, med dekning nasjonalt både digitalt og på papir. Vi i Amedia Annonse overvåket kampanjen og sørge for optimal leveranse gjennom hele kampanjeperioden.

    I kampanjen kjørte vi helsides papirannonser i 101 aviser og 6 mill visninger med premuimformatet fullskjerm i 133 aviser. I løpet av 1 ukes annonsering ble dekningen målt til 2,8 mill ekskludert dobbeldekning, verifisert av tredjepart RAM(Research and Analysis of Media). 

    DSB nådde altså ut til hele 64% av Norges befolkning over 18 år, på bare 1 uke. I tillegg til dekningsmåling gjennomførte vi også effekttest på kampanjen, som viste en betydelig økning i reklameerindring ved kombinasjon av print og digitalt.

    Våre tester viste at kampanjen fikk ønsket effekt; 61% av de over 18 år som hadde fått med seg DSB sin kampanje, har enten allerede handlet inn til sitt beredskapslager, eller planlegger å gjøre det.

    Resultatene gledet både DSB og oss i Amedia, og førte nok til at mange valgte å spare på og lese brosjyren. For oss som markedsførere så vi effekten av å kombinere våre mange aviser for dekningen, og papir sammen med digitalt for å skape et større minne av budskapet hos leserne.

    Vil du vite mer om annonsering i Amedia? Ta kontakt på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

    Design og utvikling av Bonefish.no