Kontekstuell annonsering plasserer annonser der innholdet samsvarer med temaet i artikkelen. Nå har Amedia startet å utvikle sitt omfattende redaksjonelle innhold og KI-teknologi for å tilby målrettet reklame som effektivt når ønskede målgrupper.
Kontekstuell annonsering i sin reneste form er å plassere annonser i en redaksjonell kontekst der budskap i annonse og tema i artikkel er i samsvar. Dette er en form for markedsføring med lang historie. For eksempel var det godt markedsføringshåndverk med annonser for charter til Mallorca i reiselivsmagasiner og bilannonser i bilblader på 90-tallet. Grunntanken var, og er fortsatt, at reiselystne leser reisestoff og bilinteresserte leser om bil. Det digitale økosystemet har i tillegg åpnet for enda flere muligheter som “vi er fortsatt billige” på artikler om at alt er blitt innmari dyrt, og ikke minst newsjacking (de fleste av oss husker “Brad er singel” fortsatt).
Ingen forstår Norge bedre enn Amedia, takket være vår lokale tilstedeværelse og vår nasjonale digitale dekning på ca 1,7 millioner nordmenn. Det faktum at mesteparten av våre digitale lesere er innlogget på lokalavisene gjør at Amedia er utmerkede på data. I tillegg utgjør summen av ca 150 egne og samarbeidende aviser at Amedia også publiserer redaksjonelt innhold i et omfang få andre mediehus kan skilte med. Hver dag skrives det nemlig i snitt 1 059 artikler hos Amedia, og dette er et unikt univers for kontekstuell reklame!
Ved å kombinere det store produksjonsvolumet i Amedia med KI har vi satset på å utvikle produkter som tilgjengeliggjør kontekstuell annonsering i hele økosystemet vårt. Det betyr at alle artikler som publiseres både foran og bak betalingsmur utgjør et kontekstuelt miljø som er bredt og som favner både lokalt og nasjonalt. Et dedikert KI-team er med på laget og sikrer en fremtidsrettet løsning som tar hensyn til redaksjonelle elementer, som for eksempel semantikk. Dette vil være et veldig attraktivt supplement til de eksisterende mulighetene for segmentert markedsføring i Amedia, og vil bidra til å drive rekkevidde i ønsket målgruppe enda høyere. Vi ser frem til å kunne tilby flere valgmuligheter for segmentert markedsføring i ikke altfor fjern fremtid til glede for annonsører opptatt av å treffe riktige folk til rett tid.