Nyheter fra der folk lever, jobber og bor er mest interessant for folk, viser en ny undersøkelse fra Reuters Digital News Report.
Ifølge undersøkelsen er hele 64% av befolkningen interessert i lokale nyheter, mens 52% er interessert i politikk og 51% i internasjonale nyheter. Samtidig viser undersøkelsen at bruken av lokal- og regionavis øker, og at leserne har høy tillit til lokalavisene.
– Vi er veldig fornøyde med disse resultatene og tror dette bekrefter at folk er aller mest opptatt av det som skjer i lokalsamfunnet, sier Therese Wærholm, markedsanalytiker i Amedia.
– I tillegg er vi svært tilfreds med at andelen abonnenter på +Alt øker, noe som gir leserne tilgang til alle Amedia sine aviser, sier Wærholm. Dette tilbudet lar leserne også følge med på nyhetsbildet fra andre relevante områder, for eksempel hytta, arbeidsplassen eller stedet man vokste opp.
Undersøkelsen viser også en betydelig nedgang i bruken av sosiale medier som nyhetskilde blant unge mellom 18 og 24 år. Bruken har falt med hele 26 prosentpoeng fra fjoråret. I en verden med mye usikkerhet og krig, øker også andelen falske nyheter.
– Det er gledelig å se at også den yngre generasjonen er kildekritiske og heller går til redaksjonsstyrte medier for å få med seg nyheter. At nettavisene er hovedkilden til nyheter, også for de unge er svært positivt, sier Wærholm.
– Vi vet at annonser som står side om side med lokale nyheter som folk har tillit til, treffer på en helt spesiell måte, sier Wærholm.