Amedias aviser har nå mer enn 500.000 digitale abonnenter. – Over en halv million! Et formidabelt resultat som vi alle har all grunn til å være stolte av, sier konsernsjef Anders Opdahl.
– Dette viser at nordmenn elsker avisene våre og omfavner de digitale endringene vi har gjort siden vi begynte å ta betalt for innholdet i nettavisene våre for ti år siden. Grunnen til at så mange nå velger våre digitale tilbud, er at ansatte i Amedias aviser og våre felles ressursmiljøer for utvikling og abonnement, sammen med resten av organisasjonen, legger ned en imponerende innsats for å skape gode digitale opplevelser og for å få abonnentene til å bli med på de store endringene, sier han.
Amedias aviser har nå mer enn 50.000 flere digitale abonnenter alene enn de hadde totalt, inkludert papiravisabonnentene, for åtte år siden. Nå er 72 prosent av Amedia-avisenes abonnenter digitale. Papiravisene har 200.000 abonnenter.
– Det har vært spennende. Det har vært et slit med både oppturer og nedturer. Men når vi ser hvor vi står i dag, kan vi trygt fastslå: Vi har fått det til!
Beslutningen om å ta betalt for innholdet i nettavisene, var ikke uten risiko. Amedia var tidlig ute og kunne derfor i liten grad lære av andres erfaringer. Nøkkelen var identitetsløsningen aID som gjorde det mulig å kjenne igjen våre digitale abonnenter.
– Vi var både spente og ikke helt sikre på hvordan kravet om betaling for digitalt innhold ville bli mottatt. Hvordan dette ville gå, hadde stor betydning for å gi Amedia kraft til å sikre en sterkere finansiering av all den viktige og nyttige journalistikken fra hele Norge - til hele Norge. Vi måtte sikre oss at vi fikk en sterk rygg til å bære videre investeringer for evighetsperspektivet, forteller Anders Opdahl.
Amedias digitale medier er svært annerledes i dag enn de var i 2014. innholdstilbudet og innholdsvolumet er noe helt annet nå. Det er nesten like vanlig å se en direktesendt fotballkamp i lokalavisa som hos de etablerte tv-kanalene. Fådagersaviser på papir nådde sine lesere én, to eller tre dager i uka. Nå oppdaterer de det lokale nyhetsbildet fortløpende på nett, til glede for sine abonnenter. Mot en beskjeden ekstrakostnad kan Amedias abonnenter med +Alt få tilgang til alt innhold fra mer enn 100 aviser over hele landet.
– Dette er eksempler på noe av det som gjør at mange nye kommer til oss og andre velger å bli med videre. Vi har innhold som oppleves som spennende, relevant, nyttig og underholdende. Resultatene på disse ti årene taler for seg selv. Økonomien i Amedia er god, selv om utenforliggende forhold selvsagt gjør at det kan svinge litt fra år til år. Vi står trygt på beina, fastslår konsernsjefen.
– Vi har gjort en fantastisk jobb og oppnådd svært gode resultater. Men vi må ikke bli stående i ro. Brukervanene endrer seg. Det gjør mediemarkedet også. Derfor er det viktig at vi bruker all erfaring og alle krefter vi har til å gå offensivt inn i de utfordringene framtiden kommer til å gi oss. Jeg er ganske sikker på at vi fortsatt vil være langt framme i utviklingen som kommer og ser fram til hvordan vi kan skape gode opplevelser for brukere og annonsører, sier han.
Blant de største utfordringene Amedia og resten av mediebransjen møter, er hvordan man skal makte å nå de unge mediebrukerne. Konkurransen fra de internasjonale techgigantene kan få dramatiske konsekvenser hvis utviklingen fortsetter. – Dette er et område vi må legge ned alt vi har av krefter, både i mediehusene og hos våre fagressurser, for å skape et medietilbud som møter de unges behov og ønsker, sier Opdahl.
– Når jeg ser hva vi har greid å gjøre av endringer fra papirbasert til digital medievirksomhet på relativt få år, og vet hvilken kompetanse og kraft vi besitter, kjenner jeg meg trygg på at vi er i stand til å møte morgendagens utfordringer målrettet og offensivt. Vi er tross alt allerede halvveis til en million digitale abonnenter, konkluderer Amedias konsernsjef.
Telefon: 02088
E-post:
Schweigaards gate 15
0191 Oslo
PB 1168 Sentrum
0107 Oslo
Design og utvikling av Bonefish.no