Skip to main content

Materiellspesifikasjoner for papiravis

For at annonsen din skal komme trygt og korrekt på trykk, må ferdig materiell leveres som en trykklar PDF.

Slik skal PDF-en utformes:

  • PDF-filen må følge NADA.no sin ICC-profil for avis
    Last ned ICC-profilen direkte fra nada.no
  • Kun CMYK-farger (Cyan, Magenta, Yellow og Key/svart)er tillatt. Bruk av RGB eller ICC-baserte farger er ikke godkjent.
  • Format: PDF-en skal ha eksakt størrelse i henhold til booket annonseformat.
  • Ikke legg til cropmarks (skjæremerker) eller bleed (utfallende trykk).
  • Unngå detaljerte vektorelementer som kart, logoer med mange detaljer, graderinger, illustrasjoner som fyrverkeri, julepynt osv. Disse bør gjøres om til bilder for å sikre stabil gjengivelse i trykk.

Skrift og fonter:

  • Bruk OpenType eller TrueType
  • Alle fonter må være inkludert i PDF-en
  • Vi anbefaler at all tekst konverteres til outline (vektor), for å sikre korrekt visning på trykk

Bildeoppløsning:

  • 150–200 dpi er tilstrekkelig
  • Unngå bilder med lavere oppløsning enn 150 dpi
Slik skal PDF-en utformes

Slik skal PDF-en utformes:

  • PDF-filen må følge NADA.no sin ICC-profil for avis
    Last ned ICC-profilen direkte fra nada.no
  • Kun CMYK-farger (Cyan, Magenta, Yellow og Key/svart)er tillatt. Bruk av RGB eller ICC-baserte farger er ikke godkjent.
  • Format: PDF-en skal ha eksakt størrelse i henhold til booket annonseformat.
  • Ikke legg til cropmarks (skjæremerker) eller bleed (utfallende trykk).
  • Unngå detaljerte vektorelementer som kart, logoer med mange detaljer, graderinger, illustrasjoner som fyrverkeri, julepynt osv. Disse bør gjøres om til bilder for å sikre stabil gjengivelse i trykk.
Skrift og fonter

Skrift og fonter:

  • Bruk OpenType eller TrueType
  • Alle fonter må være inkludert i PDF-en
  • Vi anbefaler at all tekst konverteres til outline (vektor), for å sikre korrekt visning på trykk
Bildeoppløsning

Bildeoppløsning:

  • 150–200 dpi er tilstrekkelig
  • Unngå bilder med lavere oppløsning enn 150 dpi