Skip to main content

Programmatisk annonsering

Selvbetjent digital annonsering for profesjonelle kjøpere

Hva er programmatisk annonsering?

Programmatisk annonsering er en automatisert metode for kjøp og salg av annonseplasser. I stedet for manuelle bestillinger skjer alt digitalt og i sanntid, gjennom teknologi som kobler annonsører og publisister sammen. Det betyr at annonsen din kan vises til rett person, til rett tid, i rett kontekst – på bare noen hundredeler av et sekund.

For deg som annonsør innebærer det effektiv styring av kampanjer, smartere bruk av data og større fleksibilitet.

Hos Amedia Annonse får du tilgang til noen av Norges mest leste og tillitsfulle lokalaviser via programmatisk annonsering. 

svgexport-3 (5)

Høy lokal dekning i over 100 aviser

svgexport-3 (5)

Målretting på geografi, demografi og interesse

svgexport-3 (5)

Redaktørstyrt kvalitetssikret kontekst for dine annonser

svgexport-3 (5)

Full åpenhet rundt hvor og hvordan annonsen vises

svgexport-3 (5)

Mulighet for skreddersydde avtaler og formater

Programmatiske kjøpsmetoder

 

Når du annonserer programmatisk hos Amedia Annonse, kan du velge mellom flere kjøpsmetoder. Alle metodene gir deg tilgang til annonseplasser i trygge, redaktørstyrte miljøer med høy lokal relevans. Hvilken metode som passer best for deg, avhenger av målsetting, budsjett og ønsket kontroll.

Her forklarer vi forskjellene og når du bør bruke hva.

1. Open auction

Ved kjøp av annonsevisninger på åpen børs, legges annonseplassene våre ut på en børs i sanntid, og flere kjøpere kan by på samme visning. Her konkurrerer du med andre om å vinne plasseringen, basert på bud og relevans.


Passer for deg som:

  • Ønsker bred dekning til lav CPM
  • Vil teste nye plasseringer av annonser med fleksibilitet for å justere underveis
  • Har lite behov for eksklusivitet eller fast pris
2. Private deal

Private deal, også kalt privat auksjon, gir deg eksklusiv tilgang til et utvalgt varelager før det åpnes for resten av markedet. Du konkurrerer fortsatt i en auksjon, men kun mot et begrenset antall kjøpere.

Fordeler:

  • Høyere kvalitet på plasseringer
  • Redusert konkurranse
  • Bedre kontroll på visninger
  • Høyere prioritet på visningene enn open auction

Passer for deg som:

  • Ønsker trygghet i miljø og plassering
  • Har tydelige kampanjemål, men fortsatt vil optimalisere for pris
  • Vil sikre seg tilgang til ettertraktrede flater
3. Preferred deal

Med en Preferred deal får du tilgang til et definert varelager til fast pris, uten å delta i auksjon. Du bestemmer om du vil kjøpe visningene når de dukker opp basert på egne mål og budsjett.

Fordeler:

  • Fast CPM
  • Full fleksibilitet hvor du avgjør hvilke visninger du kjøper
  • Ingen konkurranse om plasseringen
  • Høyere prioritet på visningene enn privat deal

Passer for deg som:

  • Ønsker forutsigbarhet i budsjett og pris
  • Vil ha kontroll over hvilke visninger du kjøper
  • Trenger fleksibilitet og rask kampanjeaktivering
4. Programmatic guaranteed

Programmatic guaranteed er den mest forutsigbare formen for programmatisk kjøp. Her reserveres både volum og pris på forhånd, og kampanjen leveres garantert. Dette fungerer som en direkte booket kampanje, men forskjellen er at du har muligheten til å styre visningsfrekvensen på tvers av flere programmatiske annonsesett i din DSP.

Fordeler:

  • Forhåndsbooket levering og fast CPM
  • Ingen auksjon eller konkurranse
  • Egnet for premium plasseringer og større kampanjer
  • Høyest prioritet av de programmatiske visningene

Passer for deg som:

  • Planlegger større kampanjer med høy synlighet
  • Ønsker 100 % kontroll på leveransen
  • Trenger å sikre spesifikke plasseringer i et gitt tidsrom

Hvordan komme i gang med programmatisk annonsering?

For å komme i gang trenger du tilgang til en DSP (Dempand Side Plattform). Du kan kjøpe enten kjøpe gjennom åpen børs, private deals, preferred deals eller programmatic guaranteed.

Hvis du ønsker å kjøpe visninger på åpen børs kan du målrette mot URL'er til aktuelle nettaviser. For å sette opp deals hos Amedia Anonse må du gi oss navnet på sete/ ID og gi oss beskjed om hvilken eventuell målretting og aviser du ønsker å sette opp avtaler på. Du kan selvfølgelig velge. For å sikre at du får de plasseringene du ønsker og få mest mulig ut av annonseringsbudsjettet, anbefaler vi å kjøre en kombinasjon av åpen børs og avtaler, men miks og oppsett kommer an på budsjettet ditt og den totale mediemiksen.

Vi bistår deg gjerne med onboarding og optimalisering.

svgexport-3 (5)

Velg din foretrukne DSP som kobles til en av våre Supply side plattforms(SSP)

svgexport-3 (5)

Kontakt oss for oppsett av deal eller tilgang

svgexport-3 (5)
Sett opp kampanje, bud og målgruppe
svgexport-3 (5)

Koble på annonsemateriell

svgexport-3 (5)

Start kampanjen og følg resultatene i sanntid

svgexport-3 (5)

Følg resultatene i sanntid

Hvilken metode bør du velge?

Basert på informasjonen ovenfor har vi oppsummert kjøpsmetodene i tabellen nedenfor.

Kampanjetype Anbefalt metode Synlighetsprioritet
Målrettet synlighet og kontroll Private Deal Lavere
Forutsigbar CPM-pris  Preferred Deal Høy
Høy synlighet og garantert levering Programmatic Guaranteed Høyest

Plattformer og systemer

Vår Adserver

Amedia Annonse bruker Google Ad Manager som vår adserver, som er standard i markedet for effektiv og pålitelig visning av annonser.

SSP-er

Vårt varelager er tilgjengelig i flere ledende SSP-er. Dette betyr at du som annonsør kan kjøpe plass via de mest brukte plattformene i markedet

Eksempler på SSP-er vi benytter:

  • Google AdX
  • Xandr
  • Magnite
  • PubMatic

DSP-er

Vi har hvitlistet en rekke DSP-er for kjøp av våre annonseplasser. Dersom du allerede har en foretrukket plattform, er sannsynligheten stor for at du kan bruke den til å kjøpe vårt varelager.

Eksempler på DSP-er du kan bruke:

  • Google Display & Video 360
  • Adform
  • The Trade Desk
  • Delta Projects