Lokalavisa er ikke bare en nyhetskilde. Det er også et ypperlig sted for å annonsere for bedriften din. Her er fem gode grunner til å annonsere i lokalavisa
Det finnes en rekke plattformer å annonsere på, men det kan være vanskelig å få til den lokale tilnærmingen som kan være utrolig verdifull for små og mellomstore bedrifter.
Derfor har Amedia utviklet vår egen selvbetjente annonseplattform, Amedia Annonsekjøp, hvor du kan kjøpe og administrere annonseringen din på egenhånd på tvers av våre aviser. Her senker vi terskelen for digital markedsføring ved å gjøre det enkelt for bedrifter å nå ut til potensielle kunder i nærmiljøet.
Her er fem grunner til at det finnes ekstra verdi i å annonsere lokalt:
1. Lokal kontekst
– Når du plasserer en annonse i en lokalavis, omringes den av innhold om det som skjer i ditt lokalsamfunn. Lokalavislesere er i et annet modus når de leser lokalavisa enn når de leser annet innhold. Folk går inn på lokalavisa for å oppdatere seg på hva som foregår i nærområdet. Dette gjenspeiles også i responsen annonser i lokalaviser får, forteller salgssjef i Avisa Oslo, Henriette Halvåg.
– Lokalavisene har mange fornøyde kunder, og vi leverer god synlighet. Mange tenker kanskje bare på lokalavisa som en nyhetskilde, men det er en en ypperlig plass for lokale bedrifter å nå ut til kunder i sitt nærområde, sier Halvåg.
2. Et publikum som bryr seg
Det som kjennetegner lokalavislesere, er at de er interessert i det som skjer der de bor. De er opptatt av fotballaget til barna, lokalt næringsliv og politikk. Leserne har en lojalitet til innholdet du ikke finner andre steder, og de handler gjerne av lokale bedrifter for å støtte hjemstedet.
– Annonserer du i lokalavisa, treffer du mennesker som bryr seg og mennesker som ønsker å handle av deg.
3. Folk har tillit til lokalavisa
Lokalaviser har vært gjennom en omfattende omstilling de siste ti årene, og de fleste melder om solide tall og vekst i lesertall.
– Det norske folk har talt; de vil ha lokalaviser! Vi har abonnementsvekst i Amedia, forteller Halvåg og legger til:
– Vi trenger lokalaviser for at alle i samfunnet kan bli hørt.
4. Du assosieres med sterke merkevarer
Lokalaviser har en sterk posisjon i sine lokalsamfunn og er viktig for dem som bor der. Halvåg beskriver lokalavisene som pilarer som holder lokaldemokratiet på bena.
Selv store selskap ser verdien av å assosieres med lokalavisene.
– Å bli sett i lokalavisa har en troverdighet de færreste andre plattformer kan tilby. Man snakker med venner og kolleger om det som skjer i nærområdet, og det har man lest om i lokalavisa. Et høstsalg i en lokal butikk er interessant for dem som bor i nærheten, slår Halvåg fast.
5. Du kan sette opp annonsene uten hjelp
Å annonsere med Amedia Annonsekjøp er såre enkelt, og krever ingen forkunnskaper. En annonse settes opp i løpet av tre raske steg, og kan koste fra så lite som 500 kroner. Budsjettet vil fordeles jevnt gjennom perioden, og du kan stoppe annonsen før kampanjebudsjettet er brukt opp om du ikke får den synligheten du ønsker.
– Lokale bedriftseiere bærer ofte flere hatter, så det har vært et mål for oss å gjøre løsningen så enkel som overhodet mulig. Det skal ikke bli nok en ting som spiser av bedriftseiernes dyrebare tid. Jeg tør påstå at det er den enkleste annonseringsløsningen der ute, sier Halvåg.
– Prismessig er vi helt på nivå med konkurrentene i de sosiale mediene. Den store fordelen vår er at innholdet rundt annonsene også er relevant for publikummet ditt, legger hun til.
Ønsker du å vise frem bedriften din i lokalavisa? Klikk her for å komme i gang.
.gif?width=650&height=507&name=imgi_1_Menneskene-(4).gif)