Skip to main content
Det er lett å gå seg vill i jungelen av begreper og forkortelser som brukes innen digital markedsføring. Her er de 7 viktigste begrepene du trenger for å lykkes med annonsekampanjen din.

1. Visninger

Visninger er rett og slett antall ganger annonsen din blir vist til en digital avisleser. Antall visninger på en kampanje vil være avhengig av budsjettet du har tilgjengelig. I tillegg til dette, vil antall visninger i en kampanje påvirkes av kapasiteten i avisene og områdene du har valgt.

2. Målretting

Det er ingen grunn til å bruke penger på å vise annonser til folk som ikke er interessert i produktene dine eller som bor for langt unna til at de velger å handle hos deg. Målretting er når du velger bestemte målgrupper av mennesker som er mer interessante for deg enn andre. Kjønn, alder og geografi er de vanligste gruppene å målrette etter

3. Budsjett

Med budsjett mener vi antall kroner du ønsker å bruke på kampanjen din. Det er viktig å tilpasse budsjettet basert på publikummet du skal nå ut til og perioden for annonseringen.

4. Periode

Perioden annonsene dine vil være aktive og synlige. Skal du kjøre en salgskampanje, er det viktig at den er synlig i god tid før kampanjestart og at den avsluttes når kampanjen er ferdig.

5. Klikkfrekvens

Klikkfrekvens (CTR) er et forholdstall som viser hvor mange som har klikket på annonsen din, sammenlignet med hvor mange ganger annonsen er vist totalt. Dette tallet er viktig hvis målet med annonsen din er å drive trafikk til landingssiden din. CTR (click through rate) er et annet, ofte brukt begrep på det samme. Klikkfrekvens beregnes ved å dele antall klikk med antall visninger og gange med 100 (klikk : visninger x 100).

6. Call to action

På norsk betyr det «oppfordring til handling». Annonsene dine bør inneholde en knapp eller tekst hvor du oppfordrer leseren til å gjøre det du ønsker. Vil du ha folk inn på landingssiden din, bør det stå «Klikk her» eller «Les mer» i annonsen.

7. Landingsside

Landingssiden er den siden brukeren kommer til når de klikker på annonsen din. Det er utrolig viktig at denne siden har tydelig sammenheng med innholdet i annonsen din. Dette betyr at landingssiden ikke nødvendigvis er den samme som forsiden på ditt nettsted. Eksempelvis dersom du annonserer for salg på sykler, så bør landingssiden inneholde informasjon om sykkelsalget.