Skip to main content

En gjennomtenkt markedsplan er avgjørende for synlighet og vekst. Mange bedrifter har begrensede midler til markedsføring, og da er det ekstra viktig å prioritere det som gir ønsket effekt. Her får du noen innspill til hva du bør ha med i din markedsplan for 2026.

Kundelojalitet og CRM

Selskaper som jobber systematisert med sine kunder trenger et CRM-system som gir mulighet til å holde oversikt og til å tilpasse kommunikasjonen personlig. Om du gjør det riktig, er mersalg til eksisterende kunder en av de mest kostnadseffektive markedsstrategiene. Nyhetsbrev og lojalitetsprogrammer holder kundene dine knyttet til deg.

Avhengig av din kundegruppe, kan det være vanskelig å nå alle gjennom nyhetsbrev. Da er det viktig å vite at du kan bruke CRM-dataen din til å nå disse, eksempelvis ved å annonsere i Amedias lokalaviser. Her kan du skreddersy kampanjer som når de lojale kundene der de er, i lokalavisen, eller på tvers av Amedias aviser i ønskede områder.

 

Mann foran flipover snakker til kolleger - Amedia Annonse

Lokal synlighet

Lokal synlighet er viktig for bedrifter som ønsker å bygge kjennskap innenfor et bestemt geografisk område. 

En undersøkelse utført av YouGov viser at norske forbrukere har størst tillit til norske medier og at de forventer å se lokal reklame i lokalaviser. Derfor kan det være lurt å prioritere synlighet i lokalavisen der du driver din virksomhet. 

Lokalaviser spiller en viktig rolle tidlig i beslutningsprosessen. Deres styrke ligger i å skape kjennskap slik at forbrukeren tenker på din bedrift. Når folk begynner å lete etter en tjeneste eller et produkt, starter de ofte med å danne seg et bilde av hvem som finnes der ute. Her spiller lokalavisen en viktig rolle.

Hvis noen søker etter “bruktbil Moss”, er sjansen større for at de klikker på Martins Bruktbil hvis de kjenner navnet fra før. Den kjennskapen kan komme av at bedriften har annonsert lokalt, og det er her lokalavisen er et sterkt verktøy. Ved å kombinere lokal synlighet med digitale kanaler bygger bedriften både tillit og troverdighet. Og synligheten blir enda sterkere hvis du også støtter lokale arrangementer eller samarbeider med det lokale næringslivet.

Dersom målet ditt er å drive trafikk, få salg i en nettbutikk eller generere henvendelser via nettsiden, kan sosiale medier og Google være gode kanaler siden forbrukere ofte bruker disse kanalene når de er klare for å ta kontakt.

Det er viktig å huske at en mangfoldig tilstedeværelse i flere kanaler ofte gir best effekt, men har du begrensede budsjetter, kan det være lurt å prioritere de kanalene som er mest effektive for å nå målene dine.

Digital tilstedeværelse

Digital synlighet handler om å være der kundene leter, også om du ikke selger noe direkte på nett. Du må være søkbar, synlig og tydelig på hva du tilbyr og hvorfor kundene bør velge deg.

Synlighet i søkemotorer, KI-verktøy og sosiale medier gir verdi, men hva som fungerer best, avhenger av bedriften din. Det finnes mange muligheter for digital annonsering og synlighet i dag, og det kan være vanskelig å vite hva som gir mest igjen for pengene. Selv om alle kanaler har gode argumenter, er det først når du tester dem ut at du ser hva som faktisk fungerer for deg.

Innovasjon og testing

Du bør jevnlig vurdere hvor godt taktikker, verktøy og mediekanaler faktisk fungerer. Sett gjerne av noe av budsjettet til testing. Det gir deg innsikt og hjelper deg å utvikle verktøykassen din over tid. Vi anbefaler også å utforske bruk av KI, men husk: Ikke stol blindt på det verktøyene leverer. Bruk dem som støtte, ikke som fasit. 

Vi i Amedia Annonse liker en skikkelig utfordring. Vi legger gjerne til rette for at du kan teste våre kanaler – og sammenligne med andre. Og vi hjelper deg med å tolke resultatene, slik at vi sammen kan bli enda bedre.

Utnytt kundedata og styrk lokal synlighet

2026 gir  bedrifter med begrensede markedsføringsbudsjetter en gyllen mulighet til å styrke både den lokale og digitale tilstedeværelsen. Har du ennå ikke kommet i gang med CRM og kommunikasjon mot eksisterende kunder, er tiden inne nå.

Med Amedias lokalaviser treffer du de mest relevante kundene i ditt område, samtidig som du får tilgang til digitale løsninger som lar deg bruke kundedata for mer treffsikker annonsering.