I dagens arbeidsmarked er kampen om de beste hodene hard. For å tiltrekke og beholde dyktige medarbeidere, må bedrifter investere i employer branding. Dette er hvordan bedriften kan påvirke hvordan bedriften fremstår som arbeidsgiver. Dette er blitt viktig for selskaper av alle størrelser.
LederNytt beskriver employer branding som en stadig viktigere konkurransefaktor for bedrifter. De som neglisjerer sitt omdømme som arbeidsgiver, risikerer å tape kampen om de beste talentene. Faktisk har LinkedIn kartlagt at 75 % av jobbsøkere vurderer en potensiell arbeidsgivers omdømme før de i det hele tatt søker på en jobb. Det understreker hvor avgjørende ditt employer brand er for å tiltrekke kandidater.
Hva er employer branding?
Employer branding kan oversettes til arbeidsgiverprofilering på norsk, og handler om bedriftens omdømme som arbeidsgiver. Det vil si hvordan nåværende og potensielle ansatte oppfatter selskapet ditt når det gjelder kultur, verdier, arbeidsmiljø og karrieremuligheter. Med employer branding mener vi alle de tiltakene dere gjør for å kommunisere hvorfor nettopp din bedrift er en attraktiv arbeidsplass.
Målet er at folk skal tenke positivt om å jobbe hos dere, noe som gjør det lettere å rekruttere nye talenter og beholde de ansatte dere allerede har. Et sterkt employer brand bygges ved å levere gode opplevelser til ansatte og ved å fortelle historiene om hva som gjør arbeidsplassen unik. Dette kan inkludere alt fra bedriftens verdier og visjoner til ansattgoder, sosialt miljø og utviklingsmuligheter. Når hele organisasjonen jobber bevisst med dette over tid, vil dere stå sterkere i konkurransen om dyktige folk.
Hvorfor er employer branding viktig?
Hvorfor bør du som leder bry deg om employer branding? Vel, fordi det påvirker bunnlinjen og konkurranseevnen. Ifølge ledernytt.no vil et godt omdømme som arbeidsgiver gjøre det enklere å tiltrekke seg gode kandidater, i tillegg til at det motiverer ansatte til å bli værende.
Ifølge Synlighet.no viser flere undersøkelser og forskning høy verdi og fordeler ved et sterkt employer brand. Dette er de viktigste:
- Flere kvalifiserte søkere
Bedrifter med et godt rykte som arbeidsgiver får i snitt rundt 50% flere kvalifiserte kandidater per utlysning. Det betyr at du kan velge blant flere talenter når du ansetter. - Raskere og rimeligere ansettelser
Et attraktivt employer brand gjør rekrutteringsprosessen mer effektiv. Studier indikerer opptil 1–2 ganger raskere ansettelsesprosesser og omtrent 50 % lavere kostnader per ansettelse hos selskaper med et sterkt employer brand. Du sparer tid og penger når de rette kandidatene kommer til deg. - Lavere turnover
Når ansatte trives og er stolte av arbeidsplassen sin, blir de værende lengre. Et sterkt employer brand kan faktisk redusere turnover med ca. 28%. Det betyr lavere kostnader knyttet til hyppig nyrekruttering og opplæring. - Høyere engasjement og produktivitet
Stolte og engasjerte medarbeidere gjør en bedre jobb. En analyse fra Gallup fant at bedrifter med høyt ansatt-engasjement er 22% mer lønnsomme enn de med lavt engasjement. Employer branding bidrar til å øke de ansattes motivasjon, som igjen øker produktiviteten og inntjeningen.
Med andre ord er ikke employer branding bare et “buzzword”. Det har reell forretningsverdi, og selskapene som lykkes med å bygge et sterkt navn som arbeidsgiver, merker det på alt fra rekrutteringskostnader til medarbeidertilfredshet og resultater.
Innholdsmarkedsføring som verktøy for employer branding
Men hvor kan du starte og hvordan kan din bedrift bygge og formidle sitt employer brand i praksis?
Et av de mest effektive løsningene for å komme i gang, er å spre budskapet ditt via innholdsmarkedsføring. Dette går ut på å dele nyttig og engasjerende innhold som kan minne om redaksjonelle artikler i nettaviser, og målrette disse mot ønsket målgruppe.
Målet med innholdsmarkedsføring er å tiltrekke og påvirke målgruppen ved å tilby verdi og fortelle en historie. Når det gjelder employer branding betyr det å løfte frem historier om mennesker, kultur og hverdagen i bedriften. Slikt innhold kan vise potensielle kandidater hvordan det egentlig er å jobbe hos dere på en troverdig og interessant måte.
Dere kan for eksempel ha en reportasje som følger en typisk arbeidsdag hos dere, intervjue ansatte om hvorfor de trives, eller dele innsiden av et spennende prosjekt dere jobber med. Ved å bruke innholdsmarkedsføring, kan dere male et levende bilde av arbeidsplassen som går utover det man får frem i en vanlig stillingsannonse.
Autentiske historier og erfaringer bygger også tillit hos potensielle jobbkandidater. Når de leser om ekte mennesker og ekte situasjoner, øker troverdigheten og sannsynligheten for at dyktige folk søker jobb hos dere.
Amedia Annonse tilbyr effektiv innholdsmarkedsføring og har god erfaring med å hjelpe bedrifter med employer branding. Vi har god erfaring med å lage sponsede artikler som når ut til rett målgruppe gjennom et bredt nettverk av norske nettaviser. Artiklene kan målrettes etter ønskede kriterier slik at budskapet ditt treffer de som virkelig betyr noe for deg.
Amedia har over 100 lokale og regionale aviser, samt samarbeidspartnere som Nettavisen, og når totalt ut til omtrent 2,4 millioner lesere over hele landet. Det betyr at dere kan få frem budskapet om bedriften rett i nyhetsstrømmen til de menneskene dere ønsker å nå.
Det er flere fordeler ved å bruke innholdsmarkedsføring til employer branding. Her har du tre fordeler:
- Målretting: Med Amedias nettverk kan dere skreddersy budskapet og velge hvor det skal publiseres – slik at det treffer de mest relevante leserne. Enten dere trenger folk i en bestemt region eller ønsker å nå ut til spesifikke bransjer og interesseområder, sørger vi for at innholdet plasseres i de kanalene som gir best effekt. Riktig innhold, på riktig sted, gjør det enklere å treffe de rette folkene.
- Troverdighet: Artikler som ligner på redaksjonelt innhold – såkalt native advertising – oppleves som mer troverdige enn vanlige annonser. Når folk leser en interessant sak om bedriften deres i en avis de har tillit til, styrker det også troen på budskapet deres. Ved å dele ekte historier i lokale medier viser dere hvem dere er som arbeidsgiver på en ærlig og engasjerende måte. Det bygger tillit og gir et godt førsteinntrykk hos potensielle jobbsøkere.
- Langsiktig verdi: Employer branding gir best effekt over tid, og man får ikke et sterkt omdømme som arbeidsgiver over natten. Innholdsmarkedsføring støtter denne langsiktigheten ved at godt innhold vil leve lenge på nett og kan bli funnet via organisk søk og GPTer. En sponset artikkel om arbeidsmiljøet deres i Amedias nettaviser vil ikke bli avpublisert etter endt annonseperiode. Den vil fortsatt dukke opp i søk og bli delt i månedsvis etter publisering, slik at dere får langvarig verdi av investeringen.
Employer branding bør stå høyt på agendaen hos enhver bedrift som vil sikre seg de beste folka innen sin bransje. Ved å definere hva som gjør din arbeidsplass unik, og kommunisere dette gjennom strategisk innhold, bygger du et sterkt employer brand som gir konkurransefordeler.
En ting som gjør det ekstra effektivt å drive employer branding i Amedias lokalaviser, er at du også har muligheten til å utlyse stillinger i våre aviser. Da får du stillingsutlysningene dine synlig i valgfrie lokalaviser og i Norges nye nasjonale stillingsbase.
Les mer om stillingsannonser i Amedias lokalaviser
Enten virksomheten din er liten eller stor, vil en investering i employer branding gi langsiktig gevinst. Det vil merkes på rekrutteringen, engasjementet og i siste instans på bunnlinjen. Har du lyst til å komme i gang?
Les mer om innholdsmarkedsføring hos Amedia Annonse her
Amedia Annonses erfaringer med employer branding
Vår avdeling i Fredrikstad, Amedia Annonse SMB jobber aktivt med employer branding. Vi har produsert flere artikler hvor ansatte har blitt intervjuet og fortalt sin historie om hvordan jobbhverdagen er for dem.
Vårt kontor ligger i Fredrikstad, og derfor valgte vi å annonsere artiklene våre i lokalavisene i Østfold. Artikkelen ble målrettet mot riktig målgruppe basert på alder og lokasjon, og i løpet av én måned fikk vi over 4000 besøk på artiklene. I tillegg opplevde vi en tydelig økning i relevante jobbsøknader. Søkerne kom både via linker i artiklene og fra stillingsannonsene vi hadde ute i lokalavisene.
Det vi også la merke til, var at søkerne hadde bedre kjennskap til bedriften og hva som forventes i stillingen. Det gjorde rekrutteringsprosessen både enklere og mer treffsikker.
Se eksempel på en av artiklene vi markedsførte i lokalavisen
.gif?width=650&height=507&name=imgi_1_Menneskene-(4).gif)