Skip to main content

Om du skal velge annonsering på Facebook eller i lokalaviser avhenger av hva du ønsker å oppnå. Facebook kan være effektivt på kort sikt, men lokalavisen bygger tillit og merkevare over tid, samtidig som det skaper nærhet til ditt publikum.

Tar du helst imot råd fra en venn eller en fremmed?

Du og en venn går forbi et bakeri. Du er sulten, og vennen anbefaler lunsjen der. Du prøver den ut fordi du stoler på vennen.

Nå ser du for deg det samme bakeriet. Men i stedet for en venn, står en ukjent person med et reklameskilt utenfor. Budskapet er det samme: “Verdens beste lunsj”. Du smiler kanskje, men går videre til et sted du kjenner fra før.

Forskjellen? Tilliten til avsender. Det gjelder også for markedsføring, og undersøkelser viser at lokalaviser har høyere troverdighet enn sosiale medier. Dette smitter også over på bedriftene som annonserer der. 

Valget mellom Facebook og lokalavis avhenger av hvordan vil du nå ut til kundene dine: som en pålitelig venn, eller som en fremmed?

"The medium is the message" – hvor du annonserer betyr noe

Medieteoretikeren Marshall McLuhan sa: "The medium is the message". Han mente at det ikke bare er innholdet i en melding som påvirker oss, men selve mediet som formidler den.

En anbefaling fra en venn oppfattes som mer troverdig enn et tilfeldig tips fra en ukjent person. På samme måte gir en annonse i en lokalavis en annen troverdighet enn en annonse på Facebook.

Folk har høyere tillit til annonser i medier de stoler på, som lokale nettaviser. Når du annonserer i en kanal med høy troverdighet, smitter denne troverdigheten over på din bedrift siden leseren forbinder bedriften din med mediet du annonserer i.

Facebook-annonsering: Effektiv konverteringskanal med lav tillit

Facebook er en veldig effektiv markedsføringskanal for mange, og gir annonsører mulighet til å målrette annonser til en svært gunstig pris. Facebook har også effektive annonseformater som er gode på å skape konverteringer, direkte salg for nettbutikker og trafikk til nettstedet ditt. Så hvis målet ditt er at de som ser annonsen din skal foreta en handling rett etter de har sett annonsen, så kan kanalen være svært effektiv. Ønsker du i tillegg å bygge tillit og merkevare, er det fornuftig å velge en mer egnet annonseringskanal for det, som for eksempel lokalaviser. 

Til tross for den høye konverteringsgraden er Facebook blant mediene hvor tilliten er lavest. Mange nordmenn forventer også å bruke mindre tid på Facebook fremover, noe som kan gjøre plattformen mindre effektiv for annonsører.

Tillit smitter fra medie til merkevare

Undersøkelser viser at lokalaviser er en kilde til troverdig informasjon, og et medie hvor både nyheter og annonser oppfattes som relevante og nyttige blant norske forbrukere. Når en bedrift annonserer i en lokalavis, plasseres budskapet i en kontekst som folk allerede har høy tillit til.

Annonser i lokalaviser oppleves som mindre irriterende enn annonser på sosiale medier. Snapchat, YouTube og Facebook er blant mediene hvor reklame irriterer mest, mens både papiraviser og digitale lokalaviser rangeres blant topp fem av de mest akseptable annonsekanalene.

Hva er viktigst for din bedrift?

Om du må velge mellom annonsering på Facebook eller i lokalaviser, avhenger valget av hva du ønsker å oppnå. Facebook kan være effektivt for bred spredning av markedsføringen din og kortsiktige resultater som klikk og konverteringer, mens lokalaviser gir langsiktig merkevarebygging og høyere tillit, som videre fører til salg.