Hva kjennetegner en god digital annonse? Her er 5 enkle tips du trenger for å lage annonser som fanger kundens oppmerksomhet.
– En digital annonse har kun et knapt sekund på seg til å fange interessen til mottakeren. Da er det viktig at annonsen fungerer, sier Helene Rogne Andersen og Hanne-Mari Rustad Odden i Amedia Kreativ.
I løpet av et år produserer Amedia Annonse tusenvis av annonser for Amedia. Helene og Hanne-Mari har jobbet med å utvikle gode annonser i til sammen over 30 år.
De vet hva som skal til for å få en annonse til å skille seg ut fra mengden og skape ønsket effekt.
Her er 5 tips for å skape annonsen som selger:
1. Definer mål og målgruppe
– Det første en annonsør bør gjøre, er å bestemme seg for hva som er målet med annonsen og hvem han eller hun vil nå. Hvis man har det klart for seg, blir det enklere å utforme annonsen, forteller Hanne-Mari Rustad Odden Gode spørsmål å stille seg i denne fasen er for eksempel: Vil jeg ha folk til butikk eller til et arrangement? Vil jeg selge et spesifikt produkt? Er det annen informasjon jeg vil ut med? Når du vet hva du vil oppnå, er det enklere å kommunisere dette til kunden.
2. Utform budskapet - konkret, tydelig og kort
– Ikke gap over for mye. Holde deg til ett budskap i en annonse. Skriv gjerne ned et utkast først, så bearbeider du budskapet. Noe av det viktigste er å korte budskapet ned og gjøre det så tydelig som mulig, råder Helene Rogne Andersen Budskapet bør også inneholde en Call to Action - en knapp eller tekst hvor du oppfordrer leseren til å gjøre det du ønsker. “Kjøp nå” og “Les mer” er eksempler på slike.
3. Et godt bilde eller illustrasjon
Hjernen oppfatter bilder opptil 60.000 ganger raskere enn tekst. Derfor er dette punktet meget viktig. Bruk et godt bilde eller en illustrasjon som forsterker budskapet du vil få fram.
4. Relevant landingsside
– Når du har fanget oppmerksomheten til folk, er det viktig at de kommer til en landingsside som informerer, forklarer og sikrer overgangen fra interesse til salg, sier Hanne-Mari.
5. Vær overbevisende og snakk kundens språk
– Vær selvsikker i teksten, og få fram det produktet, tjenesten eller bedriften er skikkelig rå på. «Vi hjelper deg» er et tydeligere og mer selvsikkert budskap enn «vi kan hjelpe deg», sier Helene.
– Bruk et tydelig og klart språk, og dropp klisjeene. Kommunisér slik du ville gjort over telefon eller i butikk. Høres det ut som noe du ville sagt? Hvis ikke, vil det antagelig ikke funke i annonsen heller, sier Hanne-Mari.
.gif?width=650&height=507&name=imgi_1_Menneskene-(4).gif)