Som markedsførere vet vi at det å måle effekt ofte er mer komplisert enn ved første øyekast. Antall klikk en displayannonse har fått eller svarene på en undersøkelse om merkevareløft samsvarer ikke alltid med opp- eller nedgang i salgstallene.
Magien i lokalsamfunnet som kontekst
Bruk av overnaturlige krefter, ritualer eller handlinger for å påvirke mennesker, hendelser eller naturen på en måte som ikke kan forklares med vanlige fysiske lover. - definisjonen av ordet “magi”.
Det du som annonsør vet er at du ønsker å påvirke med dine annonsekampanjer, og at du ønsker å få en effekt.
Ordet magi har kommet til det norske språk fra latin og gresk, men sies å ha røtter helt tilbake til et proto-indoeuropeisk ord som dreier seg om makt, evne eller kunne.
For oss som jobber med annonsering og markedsføring, likeså som med magikeren, handler det om makten og evnen til å påvirke de som ser annonsene våre.
Makten og evnen til å påvirke ditt publikum blir større når annonsene dine plasseres i en kontekst som snakker til ditt publikum om det som står dem nærmest; der de jobber, der de handler og der de og barna deres lever.
Selv om dette kan fremstå som overnaturlig er det ikke bare magi, dette er en målbar verdi for deg som annonsør.
Du bryr deg mest om det som er nærmest deg selv
Tenk på hva som er viktigst for deg. Det er ofte det som er nærmest deg selv; din familie, dine venner, din økonomi, dine interesser, og ditt nærmiljø. Slik er andre og.
Forskjellen på å gi folk informasjon om noe som er nært og noe som er fjernt for dem er ofte lengden på informasjonen man kan gi. Forteller du noen om noe de kanskje må vite, men som er langt unna deres interessefelt, må det holdes kort og konsist. Handler det om noe de bryr seg om er lengre ofte bedre.
Grunnen til dette er at mennesker er mer villige til å vie oppmerksomhet til det de bryr seg om.
Store medier rundt om i verden, og sosiale medier, forteller kort og konsist fordi de har et lavt oppmerksomhetsspenn hos mottakerne. Lokalavisene kan skrive lenger om det de forteller om, fordi leserne vier det mer oppmerksomhet.
For deg som annonsør betyr dette at de vil vie mer oppmerksomhet til annonsene dine også.
Folk bryr seg mest om det som er nært, det som påvirker dem og det de kan se med sine egne øyne; jobber der de bor, boligpriser i nærområdet, fritidstilbud til barna og pristilbud i nærbutikken. Konteksten til lokalavisa er det som er nærmest folk og det folk bryr seg mest om.
Annonsering i lokalavisa knytter merkevaren din til det som er nært og ekte
Det eneste mediet i Norge som dekker nærmiljøet er lokalavisa. Da Facebook kom, på 2000-tallet, ble det raskt en konkurrent til å fortelle folk om det som stod dem nær, men etter årevis med anklager om dårlig praksis innen personvern, så det ut til at Facebook begynte å miste tilliten hos folk. Nå i 2025 er det mange som har slettet Facebook, selv om de beholder Messenger av praktiske årsaker.
De andre sosiale mediene, som har økt i popularitet over Facebook, har ikke den samme rollen i å kommunisere det som er nært. I tillegg scroller brukerne raskt forbi eventuelle annonser i disse mediene.
Lokalavisa står igjen som den eneste aktøren som snakker om det som betyr mest for folks hverdag. Det er der de leser om det som er viktigst for dem, og de har tillit til det de leser der.
Når du som annonsør bruker lokalavisa som markedsføringskanal, vil denne tilliten kunne smitte over på din merkevare. Mentale koblinger oppstår, og det du selger vil assosieres med det som er nært og kjært for leseren.
Viktighet skaper oppmerksomhet: verdien av nærhet for deg som annonsør
Har du noen gang tenkt på hvordan et barn, som kan huske innfløkte detaljer om et TV-spill eller en hobby de har, kan glemme å re opp senga?
Det er ikke hukommelsen det står på, det er hva som er viktig for barnet, og det samme som gjelder for barn, gjelder også for voksne, for forbrukere og kunder.
Folk husker det de bryr seg om, og verdien av nærhet for deg som annonsør ligger i det faktum at kundene dine kan knytte din merkevare opp mot det de bryr seg mest om, det som foregår i nærmiljøet sitt. Hvis du i tillegg driver fysisk butikk i nærmiljøet du annonserer i, dobles denne effekten. Ditt annonsepublikum vil kunne forbinde din butikk og det du selger med det som ellers er nært og top of mind for dem.
Det har lenge vært kjent at merkevarer som er tilstede i lokalmiljøet har størst annonseeffekt, og man har nå også funnet ut at det å annonsere i lokalavisa skaper et høyere reklameløft enn det å annonsere på Facebook.
Makten og evnen til å påvirke markedet gjennom å annonsere i lokalavisa er betydelig, så betydelig at verdien det gir deg som annonsør nesten kan kalles for magi.
.gif?width=650&height=507&name=imgi_1_Menneskene-(4).gif)