Dette er spesifikasjonen for HTML-annonser på Amedias publikasjoner. Den dekker både annonser for desktop- og mobilutgaven.
Hos oss kan dere annonsere med vanlige display-annonser, rich media, native ads, digitale bilag, innholdsmarkedsføring med mer.
Alle formater på mobil, tablet og desktop må være under 100kB initial load.
Du kan måle størrelsen på ditt annonsemateriell ved å lage en zip-fil som inkluderer alle elementer som skal være med, også eksterne ressurser som f.eks. JavaScript-bibliotek. Husk å bruke en flat filstruktur. Beregning av maksgrensen skal inkludere alle elementer som annonsen benytter seg av: HTML, bildefiler, CSS og JavaScript.
Unntak
Du kan bruke jQuery-biblioteket uten å regne det med i den totale størrelsen, så fremt følgende krav oppfylles:
Kodesnutten for å importere jQuery-biblioteket kan da se slik ut for versjon 3.2.1:
<script src="//ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/3.2.1/jquery.min.js"> </script>
Generelt
Før brukerinteraksjon
Etter brukerinteraksjon
På mobile plattformer er det helt essensielt at vi leverer både annonsene og det redaksjonelle innholdet så raskt som mulig. Flere undersøkelser viser at ytelsen har direkte innflytelse på visninger av annonsen, konverteringer og hvordan merkevaren blir oppfattet.
En typisk HTML-side inkluderer gjerne flere eksterne CSS- og JavaScript-filer og gjør dette ved å linke til disse filene i koden. Disse filene lastes ned til mobilen via et https-request (kall) per fil. For å ivareta god ytelse så er det viktig å ha et lavt antall requests.
Følgende krav må derfor imøtekommes:
Selv om vi har en begrensning på størrelsen på reklamen, så anbefaler vi å uansett holde nettverkstrafikken så lav som mulig. Jo raskere en reklame kan leveres over nettverket, jo mer sannsynlig er det at den vises til en mobil bruker før det er for sent.
De viktigste anbefalingene våre for å få til en best mulig opplevelse på dårlige nettverk:
Å begrense prosesseringstid av annonsen handler mye om å redusere bruken av CPU på enheten.
Her er noen tips på veien:
Ved produksjon av nettsider og bannerannonser, er det vanskelig å unngå variasjoner i hvordan forskjellige nettleserne og enheter, tegner ut materiellet. Det er også visse funksjoner og features som ikke støttes av alle nettlesere på markedet.
Det er derfor viktig å teste ditt annonsemateriell i forskjellige nettlesere, operativsystem og enheter (mobiler, nettbrett etc.) for å sikre at alt fungerer som det skal. Se liste over nettlesere det bør testes i under.
Desktop
Mobil og tablet
Internet Explorer 11 og Edge
Safari 7, 8, 9 og 10
Safari 9 og 10+
Chrome (nyeste, 44, 38, 34)
Opera v 37+
Facebook for iPhone
Firefox v 49+
Facebook for Android
Chrome v 54+
Internet Explorer 11 og Edge
Publisisten kan ikke stå til ansvar for annonsemateriell som ikke fungerer som det skal. Det er kunde, byrå eller produsent selv, som er ansvarlig for å teste at egenprodusert materiell fungerer tilfredsstillende i alle browsere. Hvis du er i tvil, kan test-tags eller materiell, sendes til traffic.marked@amedia.no. Vi har også mulighet til å bistå med produksjon.
Det finnes mange gratis verktøy for design og optimalisering av annonsemateriell. Her er noen anbefalinger som kan benyttes for å sikre best mulig leveranse og ytelse av både annonser og nettstedet.
Optimalisering av bilder og video:
HTML og CSS:
Produksjon og optimalisering:
Amedia benytter DoubleClick for Publishers (DFP) fra Google som annonseserver. Materiellet kan hovedsakelig leveres på tre ulike måter:
Levering
Materiellet leveres som en zip-fil med flat filstruktur. Vi kan ikke ta imot zip-filer på epost pga interne sikkerhetsrutiner, og den må sendes f.eks. med WeTransfer til traffic.marked@amedia.no.
NB! Husk at alle annonser, ressurser og tracking pixels må leveres via SSL (HTTPS).
Klikkteller
For at DFP skal kjenne igjen klikktelleren må den være lett å lese - altså ingen minifiering eller obfuskering. Komprimer gjerne resten av koden og andre filer. Alle klikk skal åpne et nytt vindu eller fane. NB! Dobbeltsjekk at materiellet ditt er klikkbart!
Her er et enkelt eksempel på en clickTag i et HTML-dokument. Link til en annen implementasjonsmetode finner du under relevant dokumentasjon.
<html>
NB! Info ang. klikktelling i Google Web Designer (GWD)
Dersom du bruker GWD for å lage annonsen må du legge til en Tap Area component og sette opp en Touch/Click event. Se linker for GWD under relevant dokumentasjon lenger ned.
Annonsestørrelse (Size-meta tag)
Til forskjell fra bilder og video har ikke et HTML-dokument noen satt størrelse.
Derfor bruker vi size-meta tag, for å sikre at din annonse vises i riktig størrelse. Her er et eksempel for en annonse som er 320x250px:
<meta name="ad.size" content="width=320,height=250">
Relevant dokumentasjon:
Levering
Leveres som iframe, f.eks slik:
<iframe src="https://URL_TIL_ANNONSEN?clickTag=%%CLICK_URL_ESC%%" width="%%WIDTH%%" height="%%HEIGHT%%" frameborder="0" border="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no"></iframe>
NB! Husk at alle annonser, ressurser og tracking pixels må leveres via SSL (HTTPS).
Klikktelling
Som vist i koden over kan det sendes over en click macro via parameteren clickTag. Den kan plukkes opp av annonsen og prefixes til utgående lenker. Da vil det bli registrert klikk i DFP. Tips til hvordan dette kan implementeres i annonsen finnes i avsnitt 3.10.1 "The Clickthrough" i dokumentet under relevant dokumentasjon.
Relevant dokumentasjon:
Levering
Script-tag og ev. tracking pixel. NB! Husk at alle annonser, ressurser og tracking pixels må leveres via SSL (HTTPS).
Macroer
DFP kjenner igjen taggene fra de fleste leverandører og kan sette inn nødvendige macroer automatisk. Se liste med støttede leverandører under. Dersom leverandøren har spesielle behov må AdOps få beskjed om hvor de ulike macroene skal settes inn eller få et script med ferdig satt inn macroer. Se liste over alle macroer under, de vanligste er %%CACHEBUSTER%% og %%CLICK_URL_ESC%%
Relevant dokumentasjon:
.gif?width=650&height=507&name=imgi_1_Menneskene-(4).gif)