Skip to main content

Generell annonseinformasjon - digitalt

Det du trenger å vite om bestilling, materiell og frister.

Datapolicy for annonsering

Materiell og levering

Materiellbestilling/ferdig materiell sendes til din kontaktperson i Amedia. 

URL som annonsen skal linkes til må være vedlagt. 

Alle annonser og tracking pixels må leveres via SSL (HTTPS).
Annonser levert uten SSL/HTTPS vil bli blokkert av nettleseren, og brukeren vil få en sikkerhetsadvarsel.

NB! P.g.a. interne sikkerhetsrutiner kan vi dessverre ikke motta zip-filer på epost. 

Zip-filer kan sendes via andre tjenester som f.eks WeTransfer. 

 

Bestilling- og materiellfrister

Bestillingsfrist er kl. 09.00 to virkedager før kampanjestart

Materiellfrist for ferdigmateriell er kl. 09.00 to virkedager før kampanjestart

Materiellfrist for uferdig materiell er kl. 09.00 to virkedager før kampanjestart

Fristene gjelder også ved utskifting av materiell som allerede er live.

 

Filstørrelser

For alle annonser gjelder en maksgrense på 100kB. 

Unntak kan gjelde spesialformater. Se spesifikasjoner for hvert enkelt format for nærmere informasjon.

Annonseformater display ->

Online video ->

 

Filtyper

Bildefiler: JPG, PNG eller GIF.

Rich Media: HTML5 eller Third party script.

Filnavnet må inneholde formatet for filen i filnavnet og bør ikke inneholde store bokstaver, mellomrom, tegn eller bokstavene æ, ø og å.

Filnavnet kan maksimalt ha 130 tegn.

 

 

HTML-annonser

Spesifikasjoner og tips til produksjon av HTML-annonser ->

Preroll : 6 og/eller 15 sekunder anbefalt, men 30 sekunder maksimum. 

Preroll er videoannonser som vises i Web-TV-stream og som ligger før det redaksjonelle innholdet.

 

Videomateriell: Generell anbefaling

Non-skip 

  • 6 eller 15 sekunder
  • Lyd fra start
  • 16:9, 9:16

Autoplay Instream

  • Opptil 6 sekunder
  • Lyd ved klikk
  • 16:9, 1:1, 9:16

Outstream - Video i Banner

  • Anbefalt 15 sekunder, maks 30 sekunder
  • Lyd ved klikk
  • 16:9, 1:1 

Specs for video

  • .mp4 
  • codec: H.264 720p, 1080i eller 1080p 
  • 2000kbit/s 
  • Audio level: -8dB.

Kodeker (Codec)

En kodek sørger for å komprimere og dekomprimere filen for å minske størrelsen på en videostrøm. På den måten sikres det at videoen har optimal kvalitet, og samtidig gir en god avspillingsopplevelse på forskjellige internettoppkoblinger.

Det er kodeker for bilde og lyd. Hver av dem har en overføringshastighet (bit rate), typisk angitt i kbps (kilobits pr sekund), og denne avgjør kvaliteten på video- og audiostrømmen.

Annonsestyringssystemet konverterer filmen som lastet opp til passende format for de forskjellige enhetene filmen skal være tilgjengelig på.

 

Sideforhold (Aspect Ratio)

Det er viktig at forholdet mellom bredde og høyde er riktig. Avspilleren filmen skal vises i er 16:9, så vi anbefaler at formatet 16:9 brukes. Eksempel på formater i 16:9 er 1280x720 (720p) og 1920x1080 (1080i eller 1080p).