Skip to main content

Annonseformater

Her finner du informasjon om alle våre displayformater - fra mobilbanner til fullskjerm.

Fullskjerm

Dimensjoner: 1920x1080 responsivt
Størrelse: 2x150 kB
Plassering: Forside og artikkelside mobil, kun forside på nettbrett og desktop.
Filformat: JPG/GIF/PNG/Video/Third-party script
Device: Desktop, nettbrett, mobil
Pris: 600 kr.
Pris type: CPM
Materiellfrist: kl. 16:00, to dager før kampanjestart
Segmentering: Ja

Et av våre mest populære formater. Annonsen ligger plassert på forsiden av avisene og dukker opp når brukeren scroller nedover på siden. Annonsen scroller naturlig med resten av innholdet på siden, og den vil på et punkt dekke hele skjermen. Dette gir utrolig godt spillerom til deg som annonsør!
Spesielle materiellspecs

Produksjonsguider:

Materiell til fullskjermformatet kan deles inn i tre hovedkategorier – stillbilder, video og HTML. Under finner du en beskrivelse av de forskjellige måtene å levere på.

Stillbilder:
Gjelder ved levering av materiell som to statiske bilder uten bevegelige elementer.

  1. Opprett to bilder på 1920x1080px.
  2. Plasser bakgrunnsbildet slik at det dekker hele flaten. Plasser alle komponentene innenfor «safe area». Landskap (horisontalt) 1400x940px, portrett (vertikalt) 528x940px. Anbefaler å ikke plassere viktige komponenter 120px fra bunnen av safe area.
  3. Eksporter som JPG, PNG eller GIF. Maks 150kB pr bilde.
  4. Lever bildene sammen med klikk URL og ev. visningsteller.

Last ned  «Photoshop mal» her
Ved spørsmål, ta kontakt med carina.dyreng@amedia.no

Video (standard fullformatsvideo):
Settes sammen av Amedia Kreativ  eller en annen tredjepart . Tredjepart vil behøve følgende:

  • Video. Anbefalt lengde 15 sek. (maks 30 sek) Ved lengre video vil kvaliteten kunne variere.
  • Logo. Bør leveres som vektor-fil (AI, EPS eller SVG)
  • Tekst til overskrift. Bør være forholdsvis kort og rett på sak. Jo lengre tekst, jo mindre skriftstørrelse.
  • Tekst til CTA-knapp (call-to-action). Bør også være kort og beskrivende for hva som skjer når brukeren klikker. F.eks. «Se mer», «Se alle tilbud», «Les mer», «Bestill her», «Kjøp billetter her» osv.
  • Eventuell font som skal brukes på tekst.


Materiell må leveres minst 6 arbeidsdager før annonsen skal gå live. Produksjonskostnad kommer i tillegg. Kontakt med tredjepart skal som hovedregel ikke gå gjennom Amedia, med mindre man benytter Amedia Kreativ som produsent.
Video kan også leveres som HTML, se under.

 HTML:

Materiell kan også leveres som egentilpasset HTML via iFrame eller script. Last ned en «starter kit» her med tips til hvordan den kan produseres. Generelle retningslinjer for HTML følges. Ved produksjon av materiell som egentilpasset HTML, send oss en mail i god tid slik at vi kan teste og luke ut eventuelle bugs. Se kontaktinformasjon under menyen "kontakt" øverst til høyre på siden.